Hemsida, steg för steg och förklaringar

Göra jobbet själv

Det är inte svårt att göra jobbet själv. Men det kan ta lite tid och det är vissa saker som är bra att känna till.

  1. Köp en domän
    Din domän är adressen som kunderna använder för att hitta dig. 
  2. Skaffa ett webbhotell med WordPress
    Att välja rätt webhotell handlar om mer än pris. Användarvänlighet, säkerhet och funktion är relevant. Se lista på webbhotells.se.
  3. Välj ett tema (design) som passar dig
    Ett tema är grunddesignen för din sida. De flesta teman är mobilanpassade, men inte alla kan anpassas som du önskar. 
  4. Anpassa design och lägg till innehåll
    Den stora utmaningen med hemsidor. Men som ny, tänk enkelt till att börja med. Få tydligt fram det kunder önskar se när de kommer in. 
  5. Godkänna Cookies och GDPR
    Den lilla rutan alla hemsidor har idag är ett krav från EU. Reglerna ändras och utvecklas och det är viktigt att sätta sig in i reglerna.
 
Nu har du en hemsida, men det är en hel del jobb som behöver å göras om du vill lyckas.

Ordlista och förklaringar

Domänen er adressen till din hemsida. Med den kan kunden skriva in företagsnamnet.se och komma till din hemsida.

En bra domän är gärna kort och lätt att komma ihåg.

Webbhotell marken där din hemsida ligger. Det är normalt två val, delad och dedikerad.

Delad betyder att du delar resurser med andra. Det kan göra din sida trögare om de andra får mycket besök.

Dedikerad betyder att du har alla resurser själv, så andras besök påverkar inte din sida. 

WordPress som är ett Content Management System (CMS). Det vill säga ett system för att hantera innehållet.

Du kan se det som ramverket eller stommen för din hemsida. 

WordPress används av över 1/3 av världens hemsidor och har många fördelar, och några nackdelar.

Temat är designmallen som visar hur hemsidan ska se ut. 

När du väljer en design så kan den anpassas för att stämma överens med din grafiska profil.

Det är som målningen, tapeten och skyltfönstret för ditt företag.

Det är krav att informerad kunder om att du använder cookies på din hemsida. 

Du behöver också lägga till en Integritetspolicy på din sida. WordPress har en mall du kan använda. 

Eftersom det är mycket juridik involverad, så behöver du förstå innebörden och vad du som företag måste förhålla dig till.

Göra hemsidan bra

  • Responsiv – mobilanpassad
    En sida som fungerar väl på mobil och platta.
    Moderna WordPress sidor är normalt responsiva.
  • Säkerhet
    Det är många saker att kolla på, du kan hitta en lista på wpsecuritychecklist.org (engelska).
  • Optimalisering
    En sida som är snabb och inte använder mycket onödiga funktioner.
  • SEO – Search Engine Optimisation
    Så sidan prioriteras i Google och andra sökmotorer.
  • SoMe – Sociala Medier
    Är ditt företag synlig i sociala medier? Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, Twitter osv.
  • WCAG – Web Content Accessibility Guidelines
    En omfattande rekommendation för att göra websidan tillgänglig

Det handlar om tillgänglighet i tillägg till att de flertalet använder mobilen för att söka information.

En webbsida som inte är mobilanpassad är har dålig SEO.

Nästa generations responsiva webbsidor verkar vara AMP (Accelerated Mobile Pages). Läs mer på amp.dev.

Ditt användarnamn och lösenord är nyckeln för att komma in på sidan. Men en hemsida behöver mer för att vara säker då det finns värde att ta över en sida eller förstöra den.

Säkerhet är ett omfattande ämne, inget är helt säkert, men det är viktigt att lägga lite tid på det.

Det här är ett stort begrep, men några viktiga saker so ger snabb effekt.

Bilder som är rätt storlek och format, använda cache för sidorna. Komprimera CSS, Javascript och Bilder så de tar mindre tid att hämta. 

Alla pratar om SEO, eller som jag ofta hör ”SEO Optimalisera”. Din sida behöver till att börja med följa riktlinjerna för sökmotorer (framförallt Google).

När sidan är anpassad efter riktlinjerna börjar den komplicerade processen att marknadsföra den på rätt sätt. Här finns det inget facit och alla aktörer försöker komma högst upp på Google.

Sociala Medier kan vara en stor fördel och en enorm kostnad. Det är en marknadsföringskanal, och frågan är ofta om den är lönsam.

Börja inte med WCAG, men ta för dig några av de bästa tipsen till att börja med.

Per Axbom har skrivit om WCAG på svenska.

Hur jobbar jag?

Eftersom det är så otroligt mycket att tänka på när man bygger hemsidor blir drömmen om den perfekta sidan en illusion. Därför prioriterar jag mobiltillpassat, säkerhet och allmän SEO i mina sidor och design. 

Jag tycker att företagen borde va självständiga och insatta i tjänsterna de har. Därför hanterar jag gärna den tekniska delen och hjälper dig förstå hur du hanterar det löpande jobbet.

 

Varje hemsida jag tar hand om är på en dedikerad server. Den uppdateras regelbunden och har omfattande säkerhet mot de vanliga hoten.

Servrarna ligger i EU. 

Jag använder WordPress, då det är enkelt för dig att ”ta sidan med dig”. På så sätt binder du dig inte till en leverantör.

Design och uppsätt av sida är en engångskostnad. 

Du äger sidan när den är klar och kan fritt göra vad du vill med den.

Många vill ha en nätbutik och självklart kan det sättas upp i WordPress. Men det är en del olika webshopslösningar som fungerar bättre eller sämre beroende på vad du vill sälja.

Därför tar jag ett samtal med dig om nuvarande och framtida behov innan jag rekommenderar en lösning.

Sidan använder cookies för att ge dig bästa användarupplevelsen.

Jag värnar om din integritet och använder Google Analytics.

Mer information i min Integrationspolicy.